Uważność z Klasą – 12-tygodniowy program przygotowujący do włączania elementów uważności do pracy z dziećmi – druga edycja
12-tygodniowy program przygotowujący do włączania elementów uważności do pracy z dziećmi zapraszamy na kurs Uważność z Klasą.
📩 Aplikuj do programu Uważność z Klasą odezwiemy się, aby potwierdzić udział, zaczynamy w maju!
Powrót dzieci do szkół po zdalnym nauczaniu, sytuacja wojny w Ukrainie, narastający stres, rozkojarzenie i kłopoty ze zdrowiem psychicznym – uważność ćwiczona i wprowadzana podczas zajęć w klasie może być pomocna w radzeniu sobie ze trudnościami jakich obecnie doświadczamy w środowisku szkolnym.
W edukacji potrzebna jest relacja między nauczycielem a uczniem, a relacji nie ma bez obecności. Ta dotyczy tak samo ucznia jak i nauczyciela. Wychodzimy z założenia, że osoba dorosła pracująca z dziećmi może zaprosić je do świata uważnej obecności małymi krokami. Jest to podejście ewolucyjne, nie ma potrzeby rewolucji. Wierzymy, że w dzisiejszym świecie, w którym dzieciom doskwiera mocniej niż kiedykolwiek wcześniej stres i rywalizacja, najskuteczniejszą odpowiedzią jest życzliwość.
Opierając się na zasadach szacunku rozwijamy umiejętności obserwowania tego co dzieje, rozluźniania się, odpoczywania co jakiś czas i łapania dystansu.
Tego uczymy się wolno, kroczek po kroczku, a czasem bardziej to przypomina poruszanie się stopkami. Nie trzeba od razu wprowadzać osobnej lekcji uważności, ani też pełnego cyklu spotkań w szkole.
„Krótko, ale często„, aby odzyskać choćby 1 procent z 47 procent, kiedy to jesteśmy rozproszeni. Badania Harvardu pokazały bowiem, że przez 47 procent czasu nie uważamy na to, co w danej chwili robimy, lecz błądzimy gdzieś w myślach.
Uważność „to nic skomplikowanego, ale trzeba o tym pamiętać” – te zasady sprawdzają się w ćwiczeniu uważności, której obecność w szkole oznacza włączanie do obszaru zainteresowania nauczyciela i ucznia siebie samych: swojego ciała, układu nerwowego, zmysłów, fenomenu uwagi, w końcu sztuki odpuszczania napięcia i rozluźnienia.
Warunkiem niezbędnym jest poznanie odżywczej mocy uważności najpierw poprzez własne doświadczenie. Zatem uważny nauczyciel jest punktem wyjścia.
Program jest dedykowany osobom z osobistą praktyką uważności, po odbyciu 8 tygodniowego treningu uważności na bazie dowolnego programu.
Co w trakcie 12-tygodniowego programu Uważność z Klasą Fundacji EduMind Uważność w Edukacji?
4 warsztaty (każdy po 3 godziny zegarowe) – w dniach: 12 maja, 9 i 23 czerwca, 7 lipca 2022 r. w godz. 17.30 – 20.30
Ćwiczenia w grupach pomiędzy warsztatami
Materiały szkoleniowe
Gotowa prezentacja/inspiracja dla rodziców uczniów o mindfulness
Zaświadczenie o ukończeniu programu przy założeniu uczestniczenia w 4 warsztatach.
Dostęp do zasobów Grupy na FB Uważni Nauczyciele wraz z rozmowami z ekspertami.
Tworzymy środowisko nauki pomiędzy zjazdami. Z inną uczestniczką / innym uczestnikiem kursu będziesz mogła/mógł pogłębić swoją refleksję nad znaczeniem uważności w życiu Twoim i Twoich uczniów. Mamy nadzieję, że znajdziesz wtedy również inspirację do praktyki własnej. W każdym miesiącu zaprosimy Cię do:
-
zapoznania się z materiałem filmowym
-
obserwacji wybranego aspektu funkcjonowania Twoich uczniów
-
omówienia doświadczeń i obserwacji w parze/podgrupie
-
W czasie kolejnego spotkania całej społeczności będzie czas na podzielenie się refleksjami, odkryciami i znalezienie odpowiedzi na pojawiające się pytania.
Bardzo istotnym elementem jest właściwe zorientowanie się i osadzenie w koncepcji uważności, tak, żeby wiedzieć:
CO chcemy dzieciom przekazać za pomocą konkretnego ćwiczenia (merytoryka)
oraz JAK to robić, żeby proponowane ćwiczenie nosiło znamiona uważnej obecności (dydaktyka).
3 aspekty uważności: siła koncentracji, jasność zmysłowa oraz wewnętrzna równowaga będą stanowiły „rusztowanie” programu.
W czasie każdego spotkania będziemy odpowiadać sobie na stale powracające pytania:
1. czego ma to uczyć?
2. jak mam to robić?
3. jak jest moja rola jako nauczyciela w tym procesie?
📩 Aplikuj do programu Uważność z Klasą odezwiemy się, aby potwierdzić udział.