Odporni – z kompasem pod wiatr
Jak uważność wspiera dobrostan nauczyciela, ucznia i systemu
Międzynarodowa konferencja „Odporni – z kompasem pod wiatr” poświęcona będzie budowaniu odporności psychicznej dorosłych i dzieci poprzez praktykowanie uważności (mindfulness).
Obecny system edukacji często nie sprzyja zdrowiu psychicznemu, dlatego wspólnie zastanowimy się, jak z pomocą uważności możemy wspierać dzieci i młodzież szkolną, rodziców, nauczycielki i nauczycieli, jak również innych specjalistów pracujących z młodymi ludźmi, takich jak psychologowie czy logopedzi. Porozmawiamy także o tym, jak polegać na sobie w trudnych momentach.
Udowodnimy, że uważność może być kompasem, który poprowadzi nas przez życie – często pod wiatr. Jej praktykowanie pomaga radzić sobie ze stresem, regulować emocje i rozwijać życzliwość. Aby dzieci były uważne i spokojne, w ich otoczeniu muszą być uważni i spokojni dorośli. Każdą osobę należy postrzegać holistycznie, a nowoczesna szkoła powinna stać się centrum rozwoju człowieka.
- W konferencji wezmą udział ekspertki i eksperci z czołowych uczelni:
- Uniwersytetu SWPS,
- Uniwersytetu Oksfordzkiego,
- Uniwersytetu Harvarda,
- Uniwersytetu Amsterdamskiego.
Ponadto głos zabiorą przedstawiciele fundacji zaangażowanych w promowanie uważności.
Wystąpią m.in.:
prof. Susan Bögels (Uniwersytet Amsterdamski),
dr Chris Willard (Uniwersytet Harvarda),
dr Christina Surawy (Uniwersytet Oksfordzki),
dr hab. Konrad Piotrowski, prof. Uniwersytetu SWPS,
przedstawicielka Fundacji EduMind Uważność w Edukacji,
przedstawicielka Fundacji Serce Uważności.
Konferencja obejmuje wykłady po polsku i angielsku (na miejscu i online). Te ostatnie będą tłumaczone na język polski. Podczas konferencji dowiesz się, jak z powodzeniem stosować praktykę uważności w różnych obszarach życia. Omówimy szeroki zakres tematów, m.in.:
- trudności w relacjach z dziećmi,
- przeciwdziałanie wypaleniu rodzicielskiemu,
- neuronaukę,
- badania nad medytacją uważności,
- wspieranie rodzin neuroróżnorodnych, w których są osoby w spektrum autyzmu lub z ADHD,
- trudności we wprowadzaniu treningów uważności do systemu szkolnego,
- podejścia terapeutyczne,
- rozwój po traumie i integrację współczucia wobec siebie w terapii traumy,
- problemy zdrowia psychicznego, takie jak depresja i stany lękowe,
- choroby wywołane przewlekłym stresem,
- adaptacje programów MBCT do specyficznych schorzeń,
- znaczenie kontemplacji i medytacji w prewencji i leczeniu niektórych chorób.
Termin: 21 września 2024 r., godz. 9.00-17.00
Miejsce: Uniwersytet SWPS, Wydział Psychologii i Prawa w Poznaniu ul. Kutrzeby 10, Poznań / online
Uwaga! Liczba miejsc stacjonarnych jest ograniczona.
Udział w konferencji jest bezpłatny.
Obowiązuje rejestracja przez formularz:
Osoby ze szczególnymi potrzebami prosimy o kontakt z Magdaleną Boroń, koordynatorką wydziałową ds. zdrowia i osób z niepełnosprawnością (biuro.zon.poznań@swps.edu.pl).
Program
9.00–9.15
Otwarcie konferencji
9.15–9.45
Dlaczego mózg podziękuje ci za medytację?
wykład stacjonarny
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) prognozuje nieuniknione pogłębianie się problemów zdrowia psychicznego, szczególnie depresji i stanów lękowych, oraz chorób wywołanych przewlekłym stresem. Dane naukowe jednoznacznie wskazują, że nadmierne pobudzenie układu nerwowego, brak regulacji układu autonomicznego, stres psychiczny i towarzyszący mu chroniczny stan zapalny wiążą się z pojawianiem się chorób psychicznych i neurodegeneracyjnych. Coraz częściej bada się praktyki kontemplacyjne, uważność i medytację jako metody wspierania organizmu w utrzymywaniu dobrego zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem kondycji psychicznej, neuroprotekcji i długowieczności. Wykład przybliży biologiczne i neurobiologiczne mechanizmy oraz zależności stojące za korzystnym działaniem medytacji i mindfulness w prewencji i leczeniu chorób psychosomatycznych, neurodegeneracyjnych, psychicznych oraz tych związanych z chronicznym stresem.
dr Joanna Wojsiat (wcześniej: Joanna Podgórska), Instytut Biologii Doświadczalnej PAN w Warszawie
9.45–10.25
Odkrywanie głębszej uważności (Deeper Mindfulness). Nowy program oparty na barometrze odczuć (ang. feeling tone) – tematy, teorie i praktyki
wykład online po angielsku, z tłumaczeniem na język polskiMinęło już ponad dwadzieścia lat od pierwszych edycji kursu MBCT. Mamy jasne dowody, że terapia ta może łagodzić cierpienie osób z depresją. Programy oparte na uważności zostały opracowane dla wielu odbiorców i okazały się bardzo pomocne. Pozostaje pytanie, jak najlepiej je wykorzystać, poprawić ich skuteczność i zaoferować nauczanie, które może zagłębić się w aspekty uważności w znikomym stopniu poruszane w trakcie obecnych świeckich kursów. „Deeper Mindfulness” to nowy kurs, opracowany przez prof. Marka Williamsa. Koncentruje się na kultywowaniu świadomości „barometru odczuć” lub „vedana”, jak jest to nazywane we wczesnych naukach buddyjskich. Vedana to przyjemne, nieprzyjemne lub neutralne odczucie, które pojawia się, gdy któryś z naszych sześciu zmysłów (w tym umysł) wchodzi w kontakt z jakimkolwiek doświadczeniem – wewnętrznym lub zewnętrznym. Ton odczuwania jest kluczowy.
Zgodnie z obecną teorią neuronauki, jak i wczesnymi naukami buddyjskimi, ton uczuć powoduje powstawanie przechowywanych myśli, emocji, wrażeń ciała i przewidywanych działań. Zależy od tego rodzaj naszych reakcji, które mogą uczynić świat miejscem ciemniejszym lub takim, w którym można znaleźć wyzwolenie, a nawet radość. Na wykładzie poznasz niektóre z tych procesów, a także dowiesz się, w jaki sposób program „Deeper Mindfulness” pozwala tydzień po tygodniu zwiększyć świadomość tonów uczuć. Prelegentka opowie też o płynących z tego korzyściach.
dr Christina Surawy, Oxford Mindfulness Center, Uniwersytet Oksfordzki
10.25–11.05
Terapia poznawcza oparta na uważności (MBCT) w pracy z matkami doświadczającymi wypalenia rodzicielskiego: wyniki badań
wykład stacjonarnyWypalenie rodzicielskie to jedno z największych wyzwań dla specjalistów pracujących z rodzinami. Jak mu przeciwdziałać? Nadal niewiele wiadomo o skutecznych metodach wspierania. Podczas wystąpienia poznasz wyniki badań nad interwencjami psychologicznymi skierowanymi do wypalonych rodziców, a także badania eksperymentalnego zespołu badawczego z Uniwersytetu SWPS. Uzyskane rezultaty wskazują, że zastosowanie terapii poznawczej opartej na uważności może być obiecującą metodą pracy z wypalonymi rodzicami. Terapia taka może prowadzić do obniżenia wypalenia oraz nabycia kompetencji pozwalających radzić sobie ze stresem rodzicielskim w przyszłości.
dr hab. Konrad Piotrowski, prof. Uniwersytetu SWPS, Wydział Psychologii i Prawa w Poznaniu USWPS
11.05–11.20
Przerwa kawowa
11.20–12.00
Uważność dla rodziców to nie to, co myślisz wykład stacjonarny.
Dlaczego nasze dzieci tak nas wkurzają? Czy może na to pomóc pół godziny dziennie na poduszce do medytacji? Doświadczona trenerka uważności rozprawi się z mitami, którymi obrosło mindfulness dla rodziców. Poznasz narzędzia, które mogą uczynić rodzicielstwo łatwiejszym. Dowiesz się, co to znaczy być obecnym rodzicem oraz jak wprowadzić więcej radości w życie rodzica. Sprawdzimy też, jak zajęci rodzice mogą wykorzystywać neuroplastyczność mózgu.
Weronika Chmielewska, Fundacja EduMind Uważność w Edukacji
12.00–12.30
Uważność dla rodzin w spektrum autyzmu oraz z ADHD
wykład online po angielsku, z tłumaczeniem na język polski. Na podstawie swojego wieloletniego doświadczenia prelegentka wyjaśni, jak treningi uważności wspierają rodziny, w których są osoby ze spektrum autyzmu lub ADHD. Przedstawi również wyniki najnowszych badań sugerujących, że praktyki uważności mogą pomóc członkom rodzin neuroróżnorodnych – zarówno dorosłym, jak i dzieciom.
prof. Susan Bögels, Uniwersytet Amsterdamski
12.30–13.15
Przerwa obiadowa
13.15–13.45
Krople uważności dla wszystkich – o tym, jak z ludzką zręcznością opanować swój zwierzęcy mózg w szkole: teoria i praktyka
wykład stacjonarny
Coraz liczniejsze badania pokazują, że interwencje oparte na uważności (mindfulness) i współczuciu korzystnie wpływają na dorosłych i młodzież w edukacji. To tym ważniejsze, że w szkołach – nie tylko w Polsce – obserwujemy narastający kryzys edukacyjny. Szkoła straciła dawne funkcje i spoiwo, potrzebuje „nowego kleju” i formatu. Nie tylko młode osoby cierpią z powodu zaburzeń zdrowia psychicznego i fizycznego – ze stresem, obniżonym nastrojem i poczuciem osamotnienia zmagają się także dorośli. Coraz częściej występuje wypalenie nauczycielskie i rodzicielskie. Dbanie o dobrostan i odporność osób młodych staje się kluczowe, gdy myślimy o przyszłości, narastającym kryzysie ekologicznym czy dynamicznym rozwoju narzędzi AI. Badania pokazują, że wykorzystanie praktyk współczucia wobec siebie nie tylko obniża stres, lecz także podnosi na duchu i zwiększa przyjazność wobec innych. Prelegentka przedstawi praktyczne aspekty wykorzystywania uważności. Opowie o przebiegu projektu Krople Uważności oraz reakcjach polskich nauczycieli i nastolatków, którzy wzięli udział w programach uważności z elementami współczucia dla siebie.
Ewa Sanko Orłowska, Fundacja EduMind Uważność w Edukacji
13.45–14.15
Mindfulness w edukacji – wyzwania i szanse na dobrostan w szkole
Mindfulness in Education: Challenges and Opportunities in Developing Wellbeing in Schools
wykład online po angielsku, z tłumaczeniem na język polski. Wiele szkół zastanawia się, jak wspierać dobrostan oraz zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli. Warto rozważyć wprowadzenie treningów uważności. Prawdziwy potencjał tego rozwiązania widać, gdy będzie częścią szerszego programu dbania o dobrostan i społeczne uczenie się emocjonalne. Chociaż badania i teoria sugerują, że uważność wprowadzona z wyczuciem może przynieść społecznościom szkolnym wiele korzyści, wprowadzenie jej do systemu szkolnego jest trudne. Kevin Hawkins bada wyzwania i praktyczne możliwości wykorzystania tego podejścia w edukacji, czerpiąc z doświadczeń zdobytych w szkołach na całym świecie.
Kevin Hawkins, MindWell
14.15–15.00
Q&A: Edukacja
15.00–15.15
Przerwa
15.15–15.45
Wyniki badań wpływu medytacji na stres egzaminacyjny
wykład stacjonarny. Koło Naukowe TU I TERAZ
15.45–16.15
Odzyskać moc: warunki i praktyki rozwoju po traumie
wykład stacjonarny po angielsku, z tłumaczeniem konsekutywnym na język polskiJak integracja współczucia wobec siebie w praktyce terapeutycznej może wzbogacić efekty terapii i wzmocnić zdrowie psychiczne? Dowiedz się, w jaki sposób da się łączyć nowoczesną neuronaukę, uważność i tradycyjne praktyki buddyjskie w pracy z pacjentami! Podczas wykładu odkryjesz, jak poprzez zastosowanie praktyk samowspółczucia można skutecznie leczyć depresję, lęki i traumy, zapobiegać wypaleniu zawodowemu oraz wspierać rozwój po traumie.
dr Chris Willard, prof. Harvard Medical School
16.15–16.45
Uważność i medytacja odpowiedzią na współczesne problemy
wykład stacjonarny.
Prelegent omówi fundamentalne przyczyny ludzkiego cierpienia i problemów współczesnego świata. Dowiesz się, dlaczego praktyki uważności i medytacji oraz transformacja świadomości stanowią konieczną odpowiedź na te wyzwania.
Weronika Chmielewska
Certyfikowana nauczycielka uważności (Mindfulness Association, Mindful Compassionate Parenting, MyMind Program). Współzałożycielka i prezeska Fundacji EduMind Uważność w Edukacji, promującej i wdrażającej uważność w polskich szkołach. Właścicielka My Mindful Way Nika Chmielewska. Wspiera rodziców w zakresie świadomego rodzicielstwa (The Conscious Coaching Institute™ dr Shefali Tsabary, Nowy Jork). Z wykształcenia ekonomistka, na co dzień broker ubezpieczeniowy. Prywatnie żona i mama w domu pełnym specjalnych potrzeb.
Kogen Czarnik
17.00
Zakończenie konferencji
Prelegentki i prelegenci
prof. Susan Bögels
Profesor w dziedzinie zdrowia psychicznego rodziny i roli uważności na Uniwersytecie Amsterdamskim. Psychoterapeutka i trenerka uważności dla dzieci i rodziców. Autorka programów: Mindful Parenting (dla rodziców) oraz MYMind (dla rodzin z dziećmi w spektrum autyzmu lub z ADHD).
Kogen Czarnik
Nauczyciel uważności. Rozpoczął praktykę medytacji w 2003 r. w Poznaniu. Po ukończeniu studiów w Akademii Muzycznej im. Ignacego Paderewskiego w Poznaniu wyjechał do Japonii, gdzie został wyświęcony na mnicha w tradycji zen sōtō. Spędził 15 lat w klasztorach, świątyniach i ośrodkach medytacji, w tym łącznie ponad trzy lata na medytacyjnych odosobnieniach, zgłębiając naturę świadomości oraz praktyki umożliwiające jej eksplorację. Swoim doświadczeniem dzieli się w Polsce i Stanach Zjednoczonych.
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS Konrad Piotrowski
Psycholog rozwoju. Dyrektor Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu SWPS, zastępca dyrektora Instytutu Psychologii USWPS, kierownik Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości USWPS. W pracy naukowej zajmuje się tematyką rodzicielstwa, perfekcjonizmu i rozwoju tożsamości. Interesują go zmiany zachodzące w okresie dorastania i wczesnej dorosłości, zagadnienie wypalenia rodzicielskiego oraz żałowania decyzji o posiadaniu dzieci. Członek Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka, European Association for Developmental Psychology oraz International Society for Research on Identity. Wyniki swoich badań regularnie prezentuje na krajowych i międzynarodowych konferencjach naukowych. Jest autorem wielu prac naukowych o zasięgu międzynarodowym.
Kevin Hawkins
Przez ponad 40 lat pracował z nastolatkami i młodymi ludźmi – jako nauczyciel, dyrektor szkoły i pracownik socjalny w Wielkiej Brytanii, Afryce i Europie. Przez 10 lat był dyrektorem gimnazjum w International School of Prague. Trenował uważność w Europie i USA. Od 2008 r. uczy uważności uczniów, nauczycieli i rodziców. W 2012 r. został współzałożycielem MindWell, która wspiera społeczności edukacyjne na całym świecie w rozwijaniu dobrostanu poprzez uważność i uczenie się społeczno-emocjonalne. Był starszym trenerem prowadzącym w ramach projektu Mindfulness in Schools (Wielka Brytania). Jest facylitatorem opartego na badaniach programu CARE (Cultivating Awareness and Resilience in Educators). Regularnie pisze i wygłasza prelekcje na temat dobrego samopoczucia, przywództwa, uważności oraz społecznego i emocjonalnego uczenia się w edukacji. Autor książki „Mindful Teacher, Mindful School: Improving Wellbeing in Teaching and Learning” (2017, wkrótce polskie tłumaczenie) oraz współautor książki „The Mindful Teacher’s Toolkit: Awareness-based wellbeing in school” (2021, wspólnie z Amy Burke).
Ewa Sanko Orłowska
Ekspertka w wykorzystywaniu uważności w edukacji, wykładowczyni. Doświadczona nauczycielka medytacji oraz kursów uważności i współczucia dla dorosłych, rodziców i młodzieży. Superwizorka treningów mindfulness i compassion w Mindfulness Association, współzałożycielka Fundacji Edumind Uważność w Edukacji. Autorka materiałów edukacyjnych i kursów: „8 lekcji uważności – 8 tygodniowy kurs dla nauczycieli”, „Uważność z Klasą – jak praktykować uważność podczas zajęć w klasie” (wspólnie z dr Martą Znaniecką) oraz „Uważna Komunikacja” (wspólnie z dr. Davidem McMurtrym). Certyfikowana trenerka Nonviolent Communication (NVC), szkoleniowiec, była nauczycielka, była dyrektorka szkoły prywatnej, konsultantka w Ośrodku Rozwoju Edukacji. Rozwija wizję szkoły, w której panują warunki sprzyjające dobrostanowi uczniów, nauczycieli i rodziców.
dr Christina Surawy
Psycholożka kliniczna i akredytowana terapeutka CBT. Posiada duże doświadczenie w prowadzeniu szkoleń, superwizji i badań programu MBCT (terapii poznawczej opartej na uważności) w Oxford Mindfulness Foundation, w ramach trwającej od 2008 r. współpracy z Oxford Mindfulness Center. W pracy naukowej bada adaptacje programu MBCT. Interesuje się rozwijaniem kursu MBCT dla schorzeń takich jak hipochondria czy zespół jelita drażliwego. Była dyrektorką studiów magisterskich MBCT na Uniwersytecie Oksfordzkim. Prowadzi szeroko zakrojoną działalność nauczycielską i szkoleniową: rozwija i oferuje szkolenia MBCT m.in. w Wielkiej Brytanii, Polsce i Hongkongu. Jest superwizorką dla osób z różnych środowisk. Prowadzi otwarte kursy uważności. Ostatnio zaczęła nauczać nowego kursu „Deeper Mindfulness: exploring feeling tone frame by frame”, opracowanego przez prof. Marka Williamsa.
dr Chris Willard
Psycholog kliniczny, autor i konsultant. Przemawiał w trzydziestu krajach, m.in. na dwóch wydarzeniach TEDx. Jest autorem dwudziestu książek, w tym „Alfabetoddechy” (2019), „Rosnę z uważnością” (2016) i „How We Grow Through What We Go Through” (2022). Jego prace na temat zdrowia psychicznego pojawiły się w „The New York Times” i „The Washington Post” oraz na stronach mindful.org i cnn.com. Wykłada w Harvard Medical School.
dr Joanna Wojsiat (wcześniej: Joanna Podgórska)
Doktor nauk biologicznych w dyscyplinie biochemia (ze specjalnością neurochemia) Instytutu Biologii Doświadczalnej Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Konsultantka naukowa. Autorka publikacji naukowych, popularno-naukowych, monografii i materiałów edukacyjnych o tematyce neuronaukowej. Absolwentka psychosomatyki i somatopsychologii na Uniwersytecie SWPS w Warszawie, dietetyki sportowej w Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie oraz studiów podyplomowych na kierunku prowadzenie i monitorowanie badań klinicznych w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Wykładowczyni akademicka na Uniwersytecie SWPS. Członkini Rady Naukowej Polskiego Towarzystwa Psychodelicznego, przewodnicząca Rady Programowej Fundacji Wise Future, członkini Rady Polskiego Instytutu Mindfulness, edukatorka oraz członkini Fundacji Małgosi Braunek „Bądź”. Popularyzuje naukę w audycji „Podgórska ogólnie” w Newonce Radio. Prowadzi profil na Instagramie @joanpodgorska oraz bloga joanpodgorska.com, na których dzieli się doniesieniami naukowymi i rozważaniami. Jest autorką książki popularnonaukowej „Tak działa mózg. Jak mądrze zadbać o jego funkcjonowanie”. Edukuje w kwestiach związanych z neuronauką, neurobiologią i medycyną stylu życia.
Organizatorzy
Fundacja EduMind Uważność w Edukacji
Fundacja Serce Uważności
Wydział Psychologii i Prawa w Poznaniu Uniwersytetu SWPS
Koło Naukowe TU I TERAZ Patronat honorowy
Wojewoda Wielkopolski
Marszałek Województwa Wielkopolskiego Marek Woźniak
Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patronat Honorowy Prezydenta Miasta Poznania
Centrum Nauki Kopernik
Humanities
Fundacja AleKlasaPatronat nad konferencją objęła również krajowa konsultant w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, dr n. med. Aleksandra Lewandowska. Patronat medialny
Juniorowo
Mamania
„Małe Charaktery”. Magazyn psychologiczny dla najmłodszych
„Życie Szkoły”. Edukacja wczesnoszkolna Komitet organizacyjny
dr hab. Jarosław Michałowski, prof. USWPS
dr hab. Konrad Piotrowski, prof. USWPS
Aleksandra Gutkowska-Maciejuk
Ewa Orłowska
Weronika Chmielewska
Agnieszka Jankowska-Figaj
Niedziela, 16.10.2022 r.
18:00-19:00
Na żywo, na platformie Zoom