TRENINGI UWAŻNOŚCI
Historia
Pierwszym i najbardziej znanym programem opartym na uważności jest rozpoczęty w latach 70. przez Jona Kabat-Zinna w University of Massachusetts Medical Center – Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR).
Skuteczność MBSR w zakresie leczenia wielu zaburzeń psychicznych i somatycznych potwierdzono licznymi badaniami. W szczególności zweryfikowano wpływ na leczenie zaburzeń lękowych (Kabat-Zinn i in., 1992), depresji (Segal i in., 2002), uzależnienia od substancji psychoaktywnych (Marlatt i in., 2002), zaburzeń odżywiania (Kristeller i in., 1999), chorób skóry (Kabat-Zinn i in., 1998), syndromu przewlekłego zmęczenia i wypalenia (Flook i in., 2013) oraz nowotworów (Cramer i in., 2012). Od 2004 r. program MBSR jest rekomendowany przez brytyjski National Institute for Health and Clinical Excellence.
Skuteczność MBSR w zakresie leczenia wielu zaburzeń psychicznych i somatycznych potwierdzono licznymi badaniami. W szczególności zweryfikowano wpływ na leczenie zaburzeń lękowych (Kabat-Zinn i in., 1992), depresji (Segal i in., 2002), uzależnienia od substancji psychoaktywnych (Marlatt i in., 2002), zaburzeń odżywiania (Kristeller i in., 1999), chorób skóry (Kabat-Zinn i in., 1998), syndromu przewlekłego zmęczenia i wypalenia (Flook i in., 2013) oraz nowotworów (Cramer i in., 2012). Od 2004 r. program MBSR jest rekomendowany przez brytyjski National Institute for Health and Clinical Excellence.
Uważność w edukacji
Wprowadzanie mindfulness do edukacji zostało zainspirowane doniesieniami o skuteczności treningu uważności w różnych obszarach zdrowia psychicznego takich, jak: stres, nadpobudliwość czy niewrażliwość społeczna, z którymi borykają się szkoły w wielu krajach Europy i w USA.
Od roku 2000 w USA mindfulness był wprowadzany oddolnie do szkół przez pasjonatów takich jak: Susan Kaiser Greenland -autorkę programu programu „Inner Kids” oraz książek o tematyce uważności, Megan Covan, Chrisa McKenna, Vinnego Ferraro i Daniela Rechtschaffena związanych z organizacją Mindful Schools.
W 2004 roku powstał program o nazwie Mind Up. Został opracowany i sfinansowany przez fundację Hawn Foundation założoną przez aktorkę Goldie Hawn. Program ten łączy w sobie elementy treningu uważności i współczucia dla dzieci. Do tworzenia tego programu zaproszono znanych naukowców i praktyków uważności, którzy zbadali jego wpływ na dzieci. Do tej pory z programu Mind Up na całym świecie skorzystało ok. 6 mln dzieci.
Pierwsze zorganizowane na dużą skalę wprowadzanie programu mindfulness do planu zajęć uczniów rozpoczęło się w 2007 r. w Wielkiej Brytanii. Ogólnokrajowy program pod nazwą .b posiada swój odpowiednik dla młodszych uczniów – Paw b.
Obecnie programy oparte na uważności są oferowane dzieciom w wielu krajach na świecie- Holandii, Belgii, Danii, Nowej Zelandii, Australii…
Badania pokazują, że uważność przynosi bardzo korzystne rezultaty dla uczniów:
24 tygodniowy trening uważności dla klas 1-3 skutkował lepszym skupieniem na zadaniu i poważnym zmniejszeniem symptomow ADHD ( Napoli, Krech& Holley, 2005)
Badania efektów treningów uważności prowadzony dla uczniów w pokazały, że trening uważności prowadzony w szkole może pomóc zmaniejszyć objawy i zapobiec depresji u nastolatków ( Raes, Griffith, Van der Grucht& Williams, 2013)
Trening redukcji stresu zaadoptowany dla nastolatków pokazał, że MBSR w ocenie uczestników obniżył symptomy takie jakniepokój, depresja, i somatyczne objawy stresu a podwyższył poczucie własnej wartości i polepszycl jakość snu (Biegel, Warren Brown, Shapiro &Schubert, 2009).
Także badania Margaret Kemeny nad efektami 8-tygodniowego treningu uważności dla nauczycieli na uniwersytecie California w San Francisco wskazują na pozytywne efekty jak zmniejszenie niepokoju i stresu i depresji z równoczesnym podwyższeniem współczucia. U osób podtrzymujących praktykę efekty utrzymywały się także 5 miesięcy po zakończeniu treningu (Kemeny et al., 2012).
Od roku 2000 w USA mindfulness był wprowadzany oddolnie do szkół przez pasjonatów takich jak: Susan Kaiser Greenland -autorkę programu programu „Inner Kids” oraz książek o tematyce uważności, Megan Covan, Chrisa McKenna, Vinnego Ferraro i Daniela Rechtschaffena związanych z organizacją Mindful Schools.
W 2004 roku powstał program o nazwie Mind Up. Został opracowany i sfinansowany przez fundację Hawn Foundation założoną przez aktorkę Goldie Hawn. Program ten łączy w sobie elementy treningu uważności i współczucia dla dzieci. Do tworzenia tego programu zaproszono znanych naukowców i praktyków uważności, którzy zbadali jego wpływ na dzieci. Do tej pory z programu Mind Up na całym świecie skorzystało ok. 6 mln dzieci.
Pierwsze zorganizowane na dużą skalę wprowadzanie programu mindfulness do planu zajęć uczniów rozpoczęło się w 2007 r. w Wielkiej Brytanii. Ogólnokrajowy program pod nazwą .b posiada swój odpowiednik dla młodszych uczniów – Paw b.
Obecnie programy oparte na uważności są oferowane dzieciom w wielu krajach na świecie- Holandii, Belgii, Danii, Nowej Zelandii, Australii…
Badania pokazują, że uważność przynosi bardzo korzystne rezultaty dla uczniów:
24 tygodniowy trening uważności dla klas 1-3 skutkował lepszym skupieniem na zadaniu i poważnym zmniejszeniem symptomow ADHD ( Napoli, Krech& Holley, 2005)
Badania efektów treningów uważności prowadzony dla uczniów w pokazały, że trening uważności prowadzony w szkole może pomóc zmaniejszyć objawy i zapobiec depresji u nastolatków ( Raes, Griffith, Van der Grucht& Williams, 2013)
Trening redukcji stresu zaadoptowany dla nastolatków pokazał, że MBSR w ocenie uczestników obniżył symptomy takie jakniepokój, depresja, i somatyczne objawy stresu a podwyższył poczucie własnej wartości i polepszycl jakość snu (Biegel, Warren Brown, Shapiro &Schubert, 2009).
Także badania Margaret Kemeny nad efektami 8-tygodniowego treningu uważności dla nauczycieli na uniwersytecie California w San Francisco wskazują na pozytywne efekty jak zmniejszenie niepokoju i stresu i depresji z równoczesnym podwyższeniem współczucia. U osób podtrzymujących praktykę efekty utrzymywały się także 5 miesięcy po zakończeniu treningu (Kemeny et al., 2012).