fbpx

O Mindfulness:

Mindfulness - na język polski tłumaczymy jako uważność, pełnia obecności. To wrodzona umiejętność bycia w pełni świadomym bieżącej chwili. To trening zauważania doznań fizycznych, emocji, myśli oraz otoczenia zewnętrznego z ciekawością i bez oceniania. Ćwiczenia mindfulness to praktyki polegające na koncentrowaniu się i utrzymywaniu skupienia na jednej czynności np. na oddychaniu, chodzeniu, jedzeniu.
Podczas ćwiczeń uważności poznajemy ciało bezpośrednio i chwila po chwili akceptujemy jego nieustającą zmienność i żywotność. Zdolność wracania uwagą do ciała w stresujących sytuacjach jest bardzo przydatną umiejętnością, dzięki której możliwe jest przywrócenie równowagi i dobrostanu.

Aktualne informacje o prowadzonych przez Fundację Edumind treningach uważności dla nauczycieli, rodziców i uczniów znajdziesz tutaj

Szereg badań dotyczących uważności wskazuje, że nawet kilkuminutowa codzienna praktyka ma wiele korzyści zdrowotnych: relaksuje, poprawia koncentrację, obniża stres, wzmacnia kontakt z ciałem i autoregulację emocji, uczy akceptacji oraz życzliwości dla samego siebie.

Mindfulness: 

  1. Nie jest religią.
  2. Nie wymaga żadnych specjalnych umiejętności ani wiedzy.
  3. Nie jest to środkiem dyscyplinującym.
  4. Nie jest utrzymywaniem jedynie spokoju. Nie wyeliminuje z życia smutku i trudności.
  5. Nie jest panaceum na wszystko.
  6. Nie jest dążeniem do braku myślenia, skupianiem się na pozytywnym myśleniu.
  7. Nie jest relaksacją ani terapią.
  8. Nie polega na zapatrzeniu się w samego siebie.

Definicja wg. Jona Kabat- Zinna

„Uważność oznacza zwracanie uwagi w szczególny sposób: celowo, w chwili obecnej i bez oceniania.”

Literatura na temat mindfulness:

  • Jon Kabat- Zinn „Mindfulness dla początkujących”, 2014, wyd. Czarna Owca
  • Jon Kabat- Zinn „Gdziekolwiek jestes bądź. Przewodnik uważnego życia.” 2007, wyd. IPSI Press
  • Jon Kabat- Zinn „Życie piękna katastrofa. Mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból”, 2013, wyd. Czarna Owca
  • Jon Kabat- Zinn, John Teasdale, Mark Williams, Zindel Segal „Świadomą drogą przez depresję. Wolność od chronicznego cierpienia”, 2009, wyd. Czarna Owca
  • Mark Williams, Dany Penman „Mindfulness. Trening uważności”, 2015, wyd. Samo Sedno
  • Ronald D. Siegel „Uważność. Trening pokonywania codziennych trudności”, 2011, wyd. Czarna Owca
  • Danny Penman, Vidyamala Burch „ Mindfulness dla zdrowia”, 2016, wyd. Samo Sedno
  • Thich Nhat Hanh „Smak. Świadome odżywianie”, 2011, wyd. Czarna Owca
  • Thich Nhat Hanh „Cud uważności” wyd. Czarna Owca
  • Jack Kornfield „Mądrość serca”, 2017, wyd. Samsara
  • Jack Kornfield „Oświecenie serca”, 2018, wyd. Samsara
  • Sharon Salzberg „Siła medytacji” 2011, wyd. Charyzma
  • Saki Santorelli „Twoje zdrowie potrzebuje Ciebie”, 2017 wyd. centerformindfulness
  • Dan J. Siegel „Rozwój umysłu. Jak stajemy się tym kim jesteśmy” wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • Dan J. Siegel „Psychowzroczność. Przekształć swój mózg zgodnie z regułami nowej wiedzy o empatii”, 2011, wyd. Media Rodzina
  • Rick Hanson „Szczęśliwy mózg”, 2016, wyd. GWP

Literatura na temat mindfulness w edukacji w języku angielskim:

  •  Daniel Rechtschaffen „The way of Mindful Education”; 2014, wyd. W.W. Norton&Company
  • Daniel Rechtschaffen „The Mindful Education Workbook”; 2014, wyd. W.W. Norton&Company
  • Craig Hassed, Richard Chambers „Mindful Learning”; 2015, wyd. Shambala
  • Christopher Willard „Child’s Mind: Mindfulness Practices to Help Our Children Be More Focused, Calm, and Relaxed”; 2010, Prallax Press
  • Christopher Willard „Raising Resilience: The wisdom and science of happy families and thriving children”; 2017, Sounds True
  • Christopher Willard „Growing Up Mindful: Essential Practices to Help Children, Teens, and Families Find Balance, Calm, and Resilience „ ; 2016 , Sounds True
  • Christopher Willard, Amy Saltzman „Teaching Mindfulness Skills to Kids and Teens”; 2017, Guilford Press
  • Thich Nhat Hanh „Planting Seeds: Practicing Mindfulness with Children” 2007, Prallax Press
  • Amy Saltzman „A Still Quiet Place” , 2014, New Harbinger Publications
  • Mitch R. Abblett PhD, Christopher Willard „Mindfulness for Teen Depression: A Workbook for Improving Your Mood”; 2016, New Harbinger Publications

Literatura na temat mindfulness dla dzieci i młodzieży:

  • Eline Snel „Uważność i spokój żabki”, 2015, wyd. Co Ja Na To
  • Eline Snel „Daj przestrzeń i bądź blisko” 2017, wyd. Co Ja Na To
  • Goldie Hawn, Wendy Holden „10 minut uważności. Jak pomóc dzieciom radzić sobie ze stresem i strachem”, 2013, wyd. Laurum
  • Susan Keiser Greenland „Dziecko wolne od stresu”, 2012, wyd. Czarna Owca
  • Susan Kaiser Greenland „Zabawa w Uważność Mindfulness i medytacja dla dzieci, młodzieży i rodzin”, 2017 ,wyd.Galaktyka
  • Dan J. Siegel Mary Hartzell  „Świadome rodzicielstwo”, 2015, wyd. Mind
  • Agnieszka Pawłowska seria książek dla dzieci „Kraina Uważności”, 2015, wyd. Kraina Uważności

Video:

Artykuły naukowe dotyczące mindfulness w edukacji w języku polskim: